طرح توجيهي مطالعهاي است که براي پاسخ دادن به توجيهپذير بودن يا نبودن يک ايده (در رابطه با راهاندازي يک کسب و کار) انجام ميشود. شايد در ظاهر پاسخ به اين سوال ساده به نظر برسد. اما اگر تجربه راهاندازي يک کسب و کار را داشته باشيد ميدانيد که پاسخگويي به اين سوال کار سادهاي نيست و نيازمند صرف انرژي قابل توجه در زمينههاي گوناگون است. مطالعه و بررسي بازار (رقبا موجود در بازار، قيمت محصول يا خدمات رقبا و…)، مطالعات مالي (هزينه، سرمايه اوليه مورد نياز و…) مطالعات اقتصادي (نقطه سر به سر و…)، مطالعات فني از جمله مطالعاتي است که در زمان راهاندازي هر کسب و کار تازه بايد صورت گيرد.
براي دريافت مشاوره در زمينه تهيه طرح توجيهي مي توانيد با کارشناسان کاردوک از طريق شماره
منبع:
شايد يک ايده نو يا طرحي هوشمندانه داشته باشيد ولي هميشه پيس از صرف زمان و پول زياد بايد توجيه پذيري آن را در دنياي واقعي مورد بررسي قرار دهيد. تمام کسب و کارهاي تازه بايد قبل از شروع توليد يا ورد به بازار، طرح توجيهي تهيه کنند. در بزرگترين شرکت ها نيز قبل از آغاز توليد محصول جديد، طرح توجيهي تدوين ميشود. طرح توجيهي همچنين دادههاي کمي لازم براي تصميمگيريهاي دشوار در مسير آينده کسب و کارتان را در اختيار شما قرار ميدهد. اگر در مراحل بعدي تحقيق بازار، بهره برداري، توسعه و گسترش کسب و کارتان دچار اختلاف شويد، طرح توجيهي اختلافات را با در دست داشتن اطلاعات بي طرفانه حل و فصل مي کند.
بسياري از کارآفرينان براي صرفه جويي در پول و زمان، بدون فوت وقت پيش از تهيه طرح توجيهي وارد بازار ميشوند. اين کار ميتواند در ابتداي ظهور منفعت آور باشد يا با مواجه شدن با موانع پيشبيني نشده نتيجهاي عکس را به همراه داشته باشد. از جمله مهمترين دلايل دور زدن طرح توجيهي ميتوان به موارد زير اشاره داشت :
1- کار آفرينان بر اساس تجربه شخصي يا مدلهاي کسب و کار موفق مشابه ميدانند که راهاندازي کسب و کارشان اقتصادي و توجيه پذير است.
2- نتايج بدست آمده از مطالعات و پيمايشهاي قبلي را معتبر دانسته و فکر ميکنيد تغييرات بازار به اندازهاي نبوده که نياز به انجام تحقيق جديدي باشد.
3- هزينه هاي مالي و زماني طرح به اندازهاي باشد که به اتمام رساندن طرح توجيهي را با مانع مواجه ميسازد.
يک طرح توجيهي موضوعات مختلفي را در بر ميگيرد که هر کدام ميتوان بر روي کسب و کار جديد شما تاثير گذار باشد. اما اين موضوعات را در يک يا چند دسته از موضوعات زير خلاصه ميشود.
آيا تمامي تکنولوژيهاي لازم براي شروع کسب و کارتان را بررسي کردهايد ؟ اين انتخاب شما از لحاظ فني بهترين انتخاب براي شروع کسب و کار شما ميباشد يا نه ؟
شرايط اقتصادي زمان حال و آينده را که بر روي بازار يا تمايل خريد محصولات يا خدمات شما تاثيرگذار است را بايد در کنار منابع اوليه جريان نقدي کسب و کارتان در نظر بگيريد.
مطالعات قانوني شامل بررسي امتيازات و حقوق ثبت شده قانوني، کپي رايت يا ديگر انحصاراتي است که ممکن است ايده شما را تحت شعاع خود قرار دهد.
راههاي معرفي خدمات يا محصولتان چيست؟ آيا نياز به ويترين فروشگاه داريد؟ به چند نفر پرسنل اجرايي نيازمنديد؟ هزينه کارهاي اجرايي کسب و کارتان را يادداشت کنيد.
اگر نياز است که محصول يا خدماتتان در يک فصل خاص ارائه شود حتما بايد يک محدوديت زماني را در برنامه کاريتان لحاظ کنيد.
بررسي و مطالعات مربوط به بازار خود داراي دستههاي فراواني ميباشد که از جمله مهمترين مواردي که در اين قسمت از طرح توجيهي مطرح ميشود عبارتند از:
بدون شک بهترين و سريعترين راه براي تهيه طرح توجيهي استخدام مشاور و يا همکاري با يک شرکت در زمينه مشاوره کسب و کار است، که اين کار را از ابتدا تا انتها براي شما انجام دهد و نتايج را به شما اعلام کند. اما اغلب استارت آپهاي نوپا به دليل هزينه مالي از انجام اين کار صرف نظر ميکند.
خوشبتخانه به دليل امکان دسترس گسترده به دادههاي مطالعات پيشن از بازار و پرسشنامههايي کاربردي خودتان ميتوانيد تا حد زيادي کارهاي جمع آوري اطلاعات را انجام دهيد و از اين طريق از هزينه کلي تهيه طرح توجيهي بکاهيد، به اين ترتيب با صرف هزينه کمتر ميتوانيد اطلاعات مفيدي از طرح توجيهي به دست آوريد.
يکي از منابعي که به شما در بدست آوردن اطلاعات لازم براي نگارش طرح توجيهي کمک ميکند استفاده از طرحهاي توجيهي کسب و کارهاي مشابه است که در سالهاي پيشين انجام شده است.
پرسشنامه بهترين ابزار براي بدست آوردن اطلاعات در مورد افرادي است که اميدواريد براي استفاده از خدمات يا محصولات شما پول پرداخت کنند.
پرسشنامه ابزاري دقيق و معتبر براي يافتن اطلاعات در مورد عادات خريد مردم در گذشته و آينده است. اگر بتوانيد به جامعه هدفتان دست پيدا کنيد و از آنها سوال بپرسيد، به اطلاعات دقيق و متمازي درباره مخاطبانتان دست پيدا خواهيد کرد.
جمع آوري اطلاعات پرسونا (مشتريان احتمالي) با استفاده از پرسشنامه امکانپذير است. شما ميتوانيد به نيتي انها از محصول يا خدمات يا ويژگيهاي خاص محصولاتان پي ببريد.
زماني توانسيد اطلاعات را جمع آوري کنيد. لازم است که آنها را در يک شکل مناسب و قابل فهم بيان کنيد که ايده شما چگونه قرار است به دنيا نمايش داده شود. گزارش طرح توجيهي بايد حداقل شامل بخشهاي زير باشد، ممکن است شما بسته به نيازتان موارد ديگري نيز به ليست اضافه کنيد :
نکات اساسي و خلاصه کلي دادههايي که به دست آوردهايد و بعدا آنها را شرح ميدهيد را ارائه کنيد. مهمترين جزئيات را در اين بخش بياوريد چرا که بسياري از افراد تنها همين بخش را مطالعه خواهند کرد.
در اين بخش توضيحاتي درباره ايده کسب و کار (نوع محصول يا خدمات، شرکت، سايت ، اپ يا هر چيزه ديگري که مشغول بررسي آن هستيد) را بنويسيد. تمايزها و چيزهايي که کار شما را منحصر به فرد ميکند را ذکر کنيد. توجه داشته باشيد که ذکر کردن محصولات و يا خدمات مشابه به اين بخش تعلق دارد.
اين بخش تمام اطلاعات مربوط به تحليل بازار را نشان ميدهد. از تحليل رقبا، نقاط قوت و ضفعشان تا رفتار خريداران و بخشبندي بازار، وجود بازار خوب و قوي در موفق شدن کسب و کار شدن حياتي است. بنابراين بايد در گزارشتان به تفضيل به اين بخش بپردازيد.
در انتهاي گزارش بايد به اين پرسش پاسخ دهيد که آيا اين طرح توجيه پذير است يا نه ؟ براي پاسخ دادن به اين پرسش لازم است تا تمام دادهها را به صورت يک زنجيروار با هم در نظر بگيريد.
شايد تهيه طرح توجيهي هراس آور باشد، ولي بعد از جمع آوري اطلاعات، تحليل و آماده سازي گزارش تمام داده هايي که به دست آورده ايد ميتوانيد از اين نتايج براي رشد کسب و کارتان استفاده هاي گوناگوني بکنيد.
علاوه بر اين ميتوانيد از طرح توجيهي کسب و کارتان براي گرفتن جواز، دريافت تسهيلات بانکي و همچنين دريافت کمک مالي از بنگاه هاي سرمايه گذاريهاي خطر پذير (شتابدهندهها) و يا ساير مراکز استفاده نماييد. از طرح توجيهي ميتوانيد براي نوشتن يک بيزينس پلن حرفهاي يا جهت دهي منطقي به بازاريابي اوليه تان استفاده نماييد که بسيار ارزشمند است. توصيه ميکنيم حتما قبل از راه اندازي کسب و کارتان براي تهيه طرح توجيهي زمان بگذاريد و يا از خدمات يک شرکت کسب و کار در اين زمينه استفاده نماييد. خواهيد ديد که طرح توجيهي نه فقط براي شروع کسب و کارتان ضروري است بلکه حتي در مراحل بعدي براي شما لذت بخش نيز خواهد بود.
براي دريافت
منبع:
روش مقاله نويسي | اصول و آموزش مقاله نويسي به زبان ساده
طرح توجيهي در کرمانشاه | بهترين مرکز تهيه طرح توجيهي در استان کر
ليست اتحاديه هاي تهران | آدرس و تلفن اتحاديه هاي تهران
اتحاديه مرغ ، پرندگان و ماهي تهران | آدرس اتحاديه مرغ در تهران ب
طرح ,توجيهي ,کسب ,يا ,کار ,يک ,طرح توجيهي ,کسب و ,و کار ,توجيهي در ,و کارتان ,بدست آوردن اطلاعات
درباره این سایت